MINDENT A LED FÉNYSZÓRÓKRÓL

Mindent a LED fényszórókról

Az autókban alkalmazott fényforrások közül megkülönböztetjük a hagyományos izzólámpás, vagy halogén, a xenon és a LED fényforrásokat. Az elmúlt években egyre nagyobb teret hódított magának a LED technológia. Ez főként a számos előnyös tulajdonságának köszönhető, úgy mint a jobb fényerő, az energiahatékonyság és a hosszabb élettartam.

Ezért mondhatjuk, hogy a fényszórók jövője nem a xenonlámpáé, hanem a LED fényforrásoké. Igaz, manapság már lézerfényszórókról is beszélhetünk, de népszerűségük még mindig alább marad a LED fényszórókhoz képest, és technológiában sem állnak olyan távol egymástól. Viszont ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg a LED fényszórók legfontosabb jellemzőit!

MINDENT A LED FÉNYSZÓRÓKRÓL. Ezek a legfontosabb tulajdonságai.

LED világítás

A LED-es lámpákat egyre több autógyártó kínálatában megtalálhatjuk, és nem csak a nappali menetfény erejéig. A LED villámgyors, takarékos és hosszú élettartamú fényforrás, amely félvezető anyagból készült, a dióda által kibocsátott fény színe a félvezető anyag összetételétől, ötvözőitől függ. Spektruma az infravöröstől az ultraibolyáig terjedhet. Sokáig csak az autók irányjelzőiben találkozhattunk LED-ekkel, de ahogy az várható volt, szép lassan megjelentek a fényszórókban is.

Ami az élettartalmukat illeti, a LED-ek úgymond “örök élet plusz egy nap” élettartamúak. Azonban, ez csak fél igazság, mivel az autóban elég kedvezőtlenek a körülmények a magas hőmérséklet, a hőingadozás, a pára, a nedvesség és az elektromos zavarok miatt. Ettől függetlenül az élettartama még mindig sokkal jobb, mint bármelyik másik izzóé.

MINDENT A LED FÉNYSZÓRÓKRÓL. Ezek az "örök élet plusz egy nap" típusú lámpák. Hogy miért? Kiderül a cikkből!

A LED-es fényforrások azonos teljesítmény mellett sokkal nagyobb fényerőt produkálnak. Míg a hagyományos izzók fényhasznosítása 5-30 lm/W körül mozog, addig a LED-del akár 150 lm/W is elérhető. A LED sokkal kevésbé érzékeny a rezgésekre, míg az izzószál a fizikai kialakítása miatt is érzékenyebben reagál erre. Ez pedig jól jöhet az utakon. Sajnos akad hátránya is a LED technológiának: érzékenyek a hőre. A LED üzemi hőmérséklete legfeljebb 150°C lehet, ráadásul nagyon érzékenyek túlfeszültségre is.

Érdekesség, hogy a világon az első, teljes mértékben LED világítást alkalmazó gépkocsi az AUDI R8 2009-es modellje volt, melyben a tompított és távolsági fény mellett a helyzetjelzőlámpa, tolatólámpa és az összes index lámpa is fényemittáló diódás volt.

Érdekesség, hogy a világon az első, teljes mértékben LED világítást alkalmazó gépkocsi az AUDI R8 2009-es modellje volt

Mátrix LED világítás

A LED fényszórók legkorszerűbb funkciója az adaptív Mátrix LED világítás. Adaptívnak nevezzük a lámpatestet, ha a forgalmi szituációkhoz automatikusan alkalmazkodik, például tompítottra kapcsol, ha jönnek szemből, vagy a jármű mozgásának megfelelően választ vetítésiképet, vagy fényerőt.

Az intelligens rendszer lényege, hogy a LED-es távolsági fényszóró számos önálló kis diódából áll, amelyek hozzájuk kapcsolt lencsékkel, illetve fényvisszaverőkkel működnek együtt. A gyorsan reagáló vezérlőegység irányításának megfelelően ezek a kis diódák az adott helyzetnek megfelelően külön-külön bekapcsolódnak, kikapcsolódnak vagy tompított fényerővel világítanak.

A LED fényszórók legkorszerűbb funkciója az adaptív Mátrix LED világítás

Ha az autóba épített kamera szemből érkező járművet észlel, a Mátrix LED tompítja a szembejövő, illetve az elhaladó járműre irányuló fénysugarakat, az összes többi köztes és környező területre pedig továbbra is teljes fényerőt ad. Az éjjellátó-asszisztenssel együttműködve a gyalogosokat is felismeri a Mátrix LED: ha a rendszer az autó előtti kritikus zónában személyt észlel, az önálló LED-ek gyors egymásutánban háromszor rávillantanak, egyértelműen kiemelve a gyalogost a környezetéből, egyidejűleg figyelmeztetve mind a gyalogost, mind a vezetőt.

Lézerfényszórók

A lézer-diódák előnye, hogy messzebbre világítanak: míg a hagyományos, kevert fényű diódák legfeljebb 300 méterig nyújtanak elegendő intenzitású fényt, addig a lézer-változatok akár 600 méterre is elvilágítanak. Eddig ezt a lehetőséget nem igazán lehetett kihasználni, hisz az ilyen távoli világításra beállított fényszórók erősen vakították a szembejövő forgalmat, de ma már megoldják, hogy a LED-mátrix egy részének kiiktatásával körbe világítják a szembejövő autót. Ráadásul ezek a diódák tized akkorák, és kevesebbet is fogyasztanak, mint a hagyományos LED-ek.

A lézer-diódák előnye, hogy messzebbre világítanak, mint a hagyományos led-ek.

A lézervilágítás további előnye, hogy természetes nappali fényt ad, amely kellemes az emberi szemnek. A nagyteljesítményű lézerdiódák ugyanis a hagyományos megoldásoknál akár tízszer erősebb, fehér fényt képesek létrehozni. Az első lézerfényszórók a BMW i8-as modelljében mutatkoztak be 2014-ben.